När Tinder grundade sin dejtingapp 2012 var de först på marknaden med sin svajp-funktion. Denna funktion lämnade ett stort avtryck och många dejtingappar har valt liknande lösningar. Något oväntat är däremot att även bemannings- och rekryteringsföretag numera använder samma funktion; där du istället för att bli visad singlar får se lediga tjänster.
Bemannings- och rekryteringsföretag är ingenting nytt. De har funnits i Sverige sedan 1800-talet. 1943 förbjöds vinstdrivande bemannings- och rekryteringsföretag, ett beslut som avreglerades under början av 90-talet till följd av Sveriges höga arbetslöshet. Sedan dess har bemannings- och rekryteringsföretag blivit en viktig del av den svenska arbetsmarknaden. Det faktumet stärks av att det år 2017 fanns ungefär 85.000 i Sverige som arbetade via bemannings- och rekryteringsföretag.
Ett skäl till branschens etablering inom arbetsmarknaden är vårt växande samhälle och tillhörande tekniska lösningar, vilket har resulterat i nya tjänster och villkor. Nya förutsättningar på den globala marknaden kräver att företag effektiviserar sin verksamhet och jobbar mer flexibelt. Att tillsätta personal snabbt vid bortfall eller organisationsändringar förutsätter att arbetsgivare gör det enkelt för potentiella kandidater att såväl hitta tjänsten som att kunna söka den. En lösning på detta har varit att effektivisera själva sättet som tjänsterna annonseras ut och hur man ansöker dem.
Skillnaden mellan att söka jobb via bemannings- och rekryteringsföretag och att söka jobb direkt hos arbetsgivaren är inte särskilt stora. Detta har varit en bra och lämplig lösning, med tanke på att det inte ska vara några större skillnader i anställningsformerna. Trots att många behållit den klassiska annonsmodellen kan vi nu se en förskjutning i trenderna, där många nya företag i branschen valt att inspireras från ett oväntat håll.
När Tinder dök upp på marknaden 2012 var det ingen som tänkte att det skulle inspirera bemanning- och rekryteringsföretag. Men det har det. Let’s Gig var en av de första att använda sig av svajpfunktionen inom jobbsökning, något de började med när de grundades år 2017. På deras app kan en kandidat smidigt skapa en profil genom att fylla i några fält, alternativt koppla till Facebook som automatiskt fyller i informationen själv. De får här möjligheten att fylla i sina önskemål och intresseområden, där systemet sedan utgår från uppgifterna i profilen för att hitta lämpliga tjänster. Sedan blir de presenterade olika jobb som matchar deras profil och önskemål, där de får valet att swipa höger om de är intresserade. De matchande tjänsterna sparas och går att söka direkt via appen.
Med hjälp av deras egenutvecklade system har Let’s Gig kunnat reducera sina kostnader, till exempel genom att integrera funktioner som annars krävt ett separat system. Kandidaterna kan alltså söka jobb i samma app som de använder för intervjuer, kontakt med arbetsgivare och rapportering av sina timmar. Genom att införa svajpfunktionen har bemannings- och rekryteringsföretaget effektiviserat såväl jobbsökandet som annonserandet av tjänster. Tack vare detta har det blivit enklare att sätta rätt person på rätt plats.
Let’s Gig är ett innovativt bemannings- och rekryteringsföretag med målsättningen att göra det så enkelt, smidigt och billigt som möjligt att hitta nya medarbetare. Via vår app kan kandidater enkelt söka efter jobb som passar deras livspussel och vår unika algoritm sköter även matchning av förslag åt arbetsgivare. För mer information: www.letsgig.se